söndag 26 juli 2009

Roodeberg white


KWV Roodeberg White 2007 (nr 32155) 79 kr

Roodebergs röda är min favoritbox på Systembolaget. Den vita har jag länge velat prova, men alltid när jag tittat efter den har hyllplatsen gapat tom. Ett gott betyg?

Jo vars, nu fick jag med mig en flaska hem och smakade med viss förväntan. Lite låg syra förde associationerna mot gula äpplen, sedan fanns en tydlig ton av tropiska frukter och fat. Fyllig, smörig
munkänsla.

Vad är det för druva egentligen? Jag lusläste etiketten utan att hitta en endaste ledtråd. Eftersom flaskan konsumerades i sommarhuset fanns inte Internet så enkelt tillgängligt att jag kunde få svaret direkt. Min gissning blev chardonnay, med chenin blanc som gardering. Stärkande för självförtroendet inför tvåbetygsprovet att sedan konstatera att det är en blandning med 45 % chardonnay och 40 % chenin blanc. Övriga 15 %:
nouvelle, pinotage och viognier - svagt att missa dom ;)

Sammantaget ett för priset riktigt gott vin som tack vare fylligheten lätt kan kombineras med vitt kött och lite fylligare fiskrätter.

Inga kommentarer: