torsdag 4 juni 2009

Fantin Nodãr en fulsnygg elefant

Fantin Nodãr Friulano 2007 (nr 95116) 99 kr

Vita italienska viner är jag bedrövlig på. Ofta finns där en bitterhet jag har svårt för vilket gör att jag aldrig köper vita italienska. Men jag har ett positivt smakminne av ett vitt vin (som jag tyvärr glömt namnet på) från det nordostligaste distriktet, Friuli.

Nu såg jag ett vin från Friuli i nyhetshyllan och tyckte det var dags att ge ett vitt italienskt vin en chans. Tillverkat på en lokal druva, friulano (enligt SB), och jag antar att det är samma druva som exempelvis Oz Clarke (Druvan bakom vinet) kallar för tocai friulano.

Vinet har en ljust gulbrun färg. Liten doft av citrusfrukter och fat. Bra syra med drag av grape och lime. En oväntat fyllig munkänsla, fet struktur med mandeltoner. Fatkaraktären är mycket tydlig, men av lite annorlunda nötig karaktär.

Inte så dumt vin, aningen överekat kanske, men med viss egensinnig charm - ungefär som den fulsnygga elefantetiketten.

7 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Tocai eller Tocai Friulano fölroade rätten till sitt namn och kallas numera bara Friulano, Det pågick ju en strid mellan ungerska, franska o italienska intressen där till slut ungrarna gick segrande ur striden med ett EU-beslut i ryggen. Märkligt men sant. Det här har väckt mycket ont blod i Friulien då Tocai är "nationaldruvan" En del odlare tycker det är ok med Friulano andra har valt att göra VdT eller IGT-viner utan att andvända druvnamnet på flaskan. Radikon har valt att vända på namnet o kallar sin Friulano för Jacot. På annat håll kallas druvan för Sauvignonasse eller Sauvignon Vert. Precis som du så blev jag lite småförtjust i Fantin Nodar. Jag skulle gärna se fler viner från Friuli på systemet. Både röda och vita

Tommy sa...

Tack för förklaringen om druvsorten! Känner du till något om den ek som används? Jag tyckte att ek-karaktären var så annorlunda att jag gissade på slovensk eller ungersk ek. Den kändes i alla fall inte fransk.

Ingvar Johansson sa...

Hej Tommy. Utifrån vad jag utläsa av producentens hemsida så lagrar man inte sin Friulano på ek utan bara på ståltank. Däremot vilar vinet på jästfällningen en tid. När Fantin Nodar använder ek sår är det fransk sådan från Allier. Gäller ff a deras röda och deras dessertviner.

Tommy sa...

Nog smakade och doftade den väldigt mycket ek för att inte ha legat på fat.

Ingvar Johansson sa...

Kanske ett exempel på fantomek ?

Tommy sa...

Eller "tepåsar" med ekspån i ståltanken.

Ingvar Johansson sa...

Nej Tommy, det tror jag faktiskt inte. Fantin Nodar tar inga sådana genvägar.