tisdag 30 juni 2009

CdP Les Closiers 2007

Châteauneuf-du-Pape Les Closiers 2007 (nr 96982) 199 kr

Det tog ett tag innan jag insåg storheten i apellationen Chateauneuf-du-Papes röda viner. Nu tillhör det mina favoritdistrikt även om prislappen oftast förskräcker.

En prislapp som förskräcker har även de vita vinerna från CdP. Därför tror jag att utforskandet av den här flaskan faktiskt var en premiär.

Kanske är det som med de röda, att det krävs lite jobb och tillvänjning för att bli fast. Det var i alla fall inte kärlek vid första ögonkastet.

Snygg färg, ljust guldgul med ett litet grönt stänk. Doft: förvånansvärt liten - blommig och kryddig. Smak: pigg syraattack med blodapelsinton. Sedan kommer ett mellanregister med en fadd oxiderad vaxliknande nyans som jag inte riktigt gillade. Eftersmaken är sedan fyllig, lång och behaglig med apelsin, aprikos, honung och kryddor.

Druvblandningen är 50 procent grenache blanc, 20 procent clairette, 20 procent bourboulenc och 10 procent roussanne. Min druvguru Oz Clarke (Druvan bakom vinet) är inte förtjust i dessa utom i de 10 procenten rousanne.

Inga kommentarer: