söndag 29 mars 2009

La Tense, Sasella

Le Tense, Sassella (nr 32341) 126 kr
Ibland är det intressant att inte riktigt veta vad man dricker. Plockade fram ett "oplanerat" matvin och var helt inne på att det här skulle vara ett sangiovese-vin från Toscana. Jo, jag vet att det står på etiketten att det inte är det, men jag tänkte att det var ett av de mindre kända Toscana-distrikten (vi har inte kommit till Italien i betyg 2-kursen ännu).

Så jag slog upp och möttes av en tunn färg, röd med dragning åt tegel. Märkligt... och doften - blommig? Viol, och solvarma mörka bär som inte stämde med färgen och inte med min förväntan på sangiovese. Syran i munnen var markant, kroppen förhållandevis liten, tanninerna var snälla men gjorde ändå avtryck som resulterade i en lång eftersmak.

Hade jag fått detta vin på en blindprovning hade jag kunnat hamna hur fel som helst, det är bara att inse. Kanske Bourgogne eller Rioja på färgen, Rhone på doften..? Men ändå inte.

Så jag kollade facit (Systembolagets hemsida) och då föll i alla fall en del bitar på plats. Det är ett vin från Valtellina Superiore, d v s Lombardiet uppe i alperna, gjort på nebbiolo. Inte många likheter med en barolo. Antar att det svalare klimatet är förklaringen till färgen och den tunnare kroppen.

Vinet var OK men inte riktigt min typ. Men jag ska komma ihåg det här vinet när jag behöver en "Svarte Petter" på någon provning.

Inga kommentarer: