söndag 1 mars 2009

La Grola - oj så gott!


La Grola (42334) 149 kr
La Grola från producenten Allegrini är ett vin jag ofta stått och tittat på, men av olika anledningar har jag valt bort det. Förmodligen för att jag tyckt att med den prislappen är det bättre att välja någon chianti. Valpolicella har jag haft lite fördomar om som ett distrikt med lättare och blaskigare viner.
Bara att göra en pudel och beklaga att inte detta vin upptäckts tidigare. Jag har ju till och med varit där, besökte Allegrinis anläggning för snart tio år sedan, innan jag på allvar börjat bli vin-nörd. Köpte då ett par flaskor amarone varav jag har kvar en -97:a som det är hög tid att dricka upp inom kort.
Hade jag besökt Allegrini i dag hade jag absolut tagit mig till kullen La Grola där den översta platån kallas La Poja. Vinet La Poja kommer för övrigt i mars månads nyhetssläpp och jag hoppas få tag på ett par sådana i morgon.
La Grola är alltså La Pojas kaxiga lillasyster, men behöver verkligen inte lida av mindrevärdeskomplex.
Doften innehåller mest körsbär i frukten, ekfat, dessutom har den en eldig och aromatisk - nästan kemisk ton som ofta förekommer också i chianti-vinerna. Smaken innehåller också svarta vinbär, körsbärskärnor, mörk choklad och en del aromatiska kryddor. Frisk, saftig syra balanseras av en fyllig, kurvig kropp. Mycket lång eftersmak där tanninerna smeker förföriskt och man önskar att flaskan aldrig ska ta slut.
Signorina La Grola - jag tror att jag blivit förälskad i er...

Inga kommentarer: