lördag 21 februari 2009

Rysk roulette i Bourgogne

Savigny-les-Beaune (5222) 179 kr
Jag skulle köpa ett italienskt vin till fredagsmiddagen hade jag tänkt, men av någon lycklig slump så hamnade den här röda bourgognen i varukorgen istället.
Kanske någon form av självplågeri som gav sig till känna. Ett italienskt vin är för mig "ett säkert kort" medan min ringa erfarenhet av bourgogner är som att spela rysk roulette. Ofta har jag blivit besviken (som här) men distriktet kan ju inte ha fått sitt mytomspunna rykte för ingenting, så jag snurrade magasinet och tryckte av.
Den här gången klickade det! Redan den fylligare färgen och den sköna doften av söta röda bär, ekfat och syrliga karameller skvallrade om något annat än jag fruktade och var mer av Rhone för mig än Bourgogne. Smaken hade en pigg syra av lingon och en fruktsötma av solvarma jordgubbar. Här fanns den kropp som jag brukar sakna i enklare bourgogner - fluffig, lurvig med örtig kryddighet och liten pepprig eldighet. Mycket lång eftersmak med torkad frukt, russin och ekfat. Elegans och balans från start till mål. Jättegott helt enkelt.

Inga kommentarer: