lördag 31 januari 2009

Penfolds Thomas Hyland Chardonnay


Penfolds Thomas Hyland Chardonnay (6023) 104 kr
En kollega tyckte att jag borde prova det här vinet. Jag lydde uppmaningen med stor tveksamhet då ekad chardonnay från "nya världen" verkligen inte är min grej.
Eller var min grej. Det här var nämligen riktigt gott.
Doften var ungefär som förväntat fyllig med mycket päron och en aning gula äpplen och en stadig ekplanka. Men smaken överträffade mina förväntningar stort. Där fanns en härlig syra-attack kombinerad med en rund, fyllig, smörig kropp som verkligen fyllde upp munhålan. Frukten gick mest mot päron och gula äpplen men gjorde också avstickare åt grapefrukthållet. Eftersmaken lång och smörig och först där gjorde ekfaten sig påminda i form av en behaglig nötig ton.
Passade utmärkt till en kycklinggryta med mango chutney.
Det här kommer jag att köpa fler gånger. Absolut värt sitt pris, kanske rent av ett fynd.

Inga kommentarer: