onsdag 20 juni 2007

Kommunikationsproblem

Jag väntar in en leverans med pärlor från Kina. För en gångs skull har min leverantör skött sig och levererat inom en vecka, jag är imponerad. Förra leveransen fick jag vänta på i drygt 6 veckor innan det lämnade Kina. Men även om Kina har skött sig leveranstidsmässigt, så ska man inte tro att det går snabbt genom förtullningen.

Kineserna slarvar fortfarande med att sätta fraktdokument på paketet och det innebär att de som ska tulla in varorna (posten utrikes) måste kontakta företaget som har köpt in varorna (vi). Och trots att vi gjort det här några gånger nu och finns i deras rullor så skickar dom ett meddelande med snigelpost om att vi måste skicka kompletterande handlingar, när dom lika gärna kan skicka mig ett e-brev.

Det innebär att eftersom jag vill ha hem varorna så snabbt som möjligt så försöker jag ringa dit. De har telefontid mellan 9-14 och det kanske man kan acceptera under sommartider. Men sedan när man ringer så får man bara höra att det är "många som ringer och de arbetar så fort de kan för att behandla mitt samtal". Det är relativt normalt det också. Det som fick mig att bli klart irriterad över idag, är att samtalet blev vidarekopplat till ett mobilnummer där man skulle lämna ett meddelande efter tonen, och sedan strax efter säger den vänliga telefonrösten att inga fler meddelande kan framföras och samtalet avslutas. Det älskar jag.

Så kontentan är att jag med både e-brev och snigelpost har skickat de begärda handlingarna och förhoppningsvis så får jag paketet i början av nästa vecka. /Lena

Inga kommentarer: