onsdag 13 juni 2007

Dagens blomma och recept: rabarber


Ibland tror jag att våra rabarber är muterade eller genmanipulerade (Tjernobyl?). Dom växer så fort och blir så gigantiskt stora. Vi är dåliga på att konsumera våra trädgårdsväxter, så det mesta står där och blir träiga stjälkar med jättelika blad och blommor.

Men i veckan har vi ätit rabarberpaj. Receptet är mycket enkelt: skär rabarber i mindre bitar och täck botten i en pajform. Strö över ca 1 dl socker och 2 msk potatismjöl. Täck med en "smuldeg" av 150 g smör, 2,5 dl mjöl, 1 dl socker, 1 dl kokos, 1 dl havre och lite hackad sötmandel. Gräddas i 225 grader ca 20 min.

Serveras med världens enklaste vaniljsås: blanda vanlig yoghurt med vaniljsocker (ca en rågad tesked per dl yoghurt).

2 kommentarer:

Minellie sa...

Jag kanske ska be sussi köpa loss lite rabarber från er till mig... så att jag kan göra rabarbersaft!! Jag ääälskar det mesta som innehåller rabarber, men jag tror inte att rabarbern skulle växa så bra på min lilla balkong =(

Sooz sa...

Och jag kan nog tänka mig att "palla" lite rabarber från er på lördag :) Bra att ha i frysen!